dinsdag 19 december 2017

wat is ocd

door Drea op forum OCD

1)Hoe ontstaat OCD
2)Hoe ontstaan dwanghandelingen
3)Wat is de ultieme methode om van OCD te genezen

Nu ben ik geen arts, neuropsycholoog of wetenschapper, maar ik durf je op alle 3 de vragen wel een antwoord te geven. Het is niet zo dat ik precies weet hoe het allemaal zit, maar ik heb wel veel gelezen over OCD en de behandeling.

1)OCD komt vaak in de kindertijd al aan het licht, maar het kan ook in de late jeugd pas ontstaan.
In het eerste geval zijn het meestal gedragingen en angsten waar een kind oplossingen voor gaat zoeken. Kinderen gaan zo zelf hun manieren bedenken om met de angst voor bijv. vieze beestjes om te gaan. Maar ook een traumatische ervaring of een burn-out kan OCD triggeren.
Ook na de geboorte van een kindje ontwikkelt de kersverse moeder wel eens een vorm van OCD, dit zou met een verstoorde hormoonhuishouding te maken kunnen hebben.
Waarom de ene persoon OCD ontwikkeld en de ander niet, is niet heel goed aan te wijzen. Wel zie je bij mensen met OCD afwijkende hersenactiviteit. Voor zover ik weet is er meestal niet één oorzaak voor OCD, maar ligt het aan meerdere factoren: genen, biologie, hersenchemie, psychisch/gedrag.

2)Hoe dwanghandelingen ontstaan is misschien niet bij iedereen hetzelfde. In elk geval doen we handelingen om een gedachte te bezweren of te neutraliseren. Een goed voorbeeld is smetvrees, ziekteangst en/of poetsdwang.
"Op die deurklink zitten bacteriën, ik ben bang dat ik ziek word als ik die deurklink met blote handen aanraak".
Vervolgens zal diegene daarop iets gaan bedenken, bijv: de deur openen met de elleboog, handschoentjes dragen, de deur openduwen met de voeten of misschien wel helemaal geen deuren meer openen en anderen vragen de deurklink te gebruiken.
En aan deze handelingen zitten vaak rituelen verbonden, zoals keer op keer handgel gebruiken om te ontsmetten, kleding of die handschoenen wassen, de schoenneuzen poetsen, je handen wassen omdat je niet zeker weet of ze echt schoon zijn. Of misschien wel hele andere dingen waarmee diegene denkt zekerheid te verkrijgen over die deurklink. Je gaat er bijvoorbeeld op letten of je niet ziek aan het worden bent en neemt vaak je temperatuur op. Wat je ook veel ziet is "just right OCD". Vijf rondjes om de bank lopen, dan voelt weggaan uit huis pas 'goed' en/of gaan er geen enge dingen gebeuren. Tellen van stoeptegels, vermijden van een bepaalde kleur, checken of de deur wel op slot is....Het zijn allemaal handelingen waarmee iets voorkomen of geneutraliseerd kan worden.
Bij 'Pure O', oftewel Pure Obsessional OCD komen handelingen ook wel voor, maar die zijn iets meer verborgen voor de buitenwereld. Als iemand angstig is over zijn/haar relatie en twijfelt of hij nog wel van zijn partner houd ("Ik weet zeker dat ik van hem/haar houd, maar waarom voelt dit dan niet zo?) dan zoekt diegene telkens bevestiging. Vragen stellen aan zijn/haar partner, zoeken naar tekenen dat het allemaal goed gaat, gevoelens over-analyseren....

Bij het ontstaan zijn dwanghandelingen misschien wel onschuldig of niet zo ingrijpend in je leven. Ik heb zelf geen echte handelingen, maar ik herken wel het zoeken naar bevestiging om zo de angst mee te verminderen. Geruststelling zoeken, bijv. via internet. Maar ik kan me voorstellen dat de compulsies je echt boven het hoofd kunnen groeien.

3)Er bestaan geen ultieme methode om te genezen van een obsessief-compulsieve stoornis.
Dat komt waarschijnlijk omdat de aandoening erg complex in elkaar steekt en versterkt word door aangeboren gevoeligheid (genetisch). Gelukkig is OCD wel goed te behandelen door middel van de combinatie cognitieve therapie en medicatie. Daarbij is ook voldoende rust nemen, ontspanning zoeken, afleiding en een gezonde levensstijl van belang.
Voor velen blijft het een chronische aandoening die vaak, -maar niet altijd- weer ergens de kop op steekt. Triggers zijn stress en vermoeidheid, maar ook ongezonde voeding (te veel suiker) kan een rol spelen.
Ook zij er mensen met OCD die baat hebben bij alternatieve behandelingen zoals hypnotherapie, NLP en ook MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy, ACT (Acceptance & Commitment Therapy) is in opkomst als reguliere therapie bij OCD. Met andere woorden: er is echt veel wat kan helpen en de kans op een leven waarin je weinig last hebt van OCD is ook heel groot, maar ik ken eigenlijk niemand die helemaal klachtenvrij is.
Soms lukt het om alleen van de dwanghandelingen af te raken en dat is dan ook al zeer leefbaar.

Ik ben er overigens wel van overtuigd dat er ooit een wetenschappelijke methode zal worden gevonden om definitief van OCD verlost te raken.
Op dit moment word er ook onderzoek gedaan naar nieuwe behandelingen zoals rTMS en dTMS, Gamma Knife en andere medicijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

bericht aan Heiderieke

 Hoi Heiderieke, Graag wil ik nog even terugkomen op onze laatste gesprekken. Ik heb er even over na moeten denken en weet eigenlijk nog ste...