dinsdag 2 januari 2018

melanie

Hoe zie je dat voor je dan, wat ik kan betekenen?

Op de dwang-site staat dwangmatig dagdromen vermeld als mogelijk mentale stereotypie. Menno heeft dat idd ook zo in zijn boek staan. Ook dat er geen obsessie beheerst hoeft te worden. Ik ga er van uit dat hij dat ergens op baseert, en jullie op de site ook.

Dat is natuurlijk het geval bij dagdromen op zich, maar dat is bij schoonmaken en je gevoelens onderzoeken ook. Allemaal normaal en wenselijk menselijk gedrag in zichzelf.

Menno schreef in zijn eerste respons op mijn mail dat hij in het verleden wel eens een enkele patiënt heeft gehad met MD. Ik neem dan aan dat hij zijn mening (onder meer) daar op gebaseerd heeft.

Ik vraag me af wat ik kan toevoegen als ik de grote uitzondering ben die zoekt naar antwoorden. En nee, ik heb geen vervolgafspraak met Menno. Dat wilde hij niet. Te veel en te druk nu. Bovendien heb ik het vermoeden inmiddels dat hij me niks kan vertellen wat ik zelf niet al weet.

Professor Somer verwijst in één van zijn laatste artikelen nav een onderzoek bij 21 mensen met MD naar de overeenkomst met enkele andere stoornissen. Grofweg komt het op volgende neer:

Een onderzoek met diepte-interviews bij 21 personen die zichzelf identificeerden als worstelend met maladaptive daydreaming (MD) - het dagdroomsyndroom. De geïnterviewden omschreven hoe hun natuurlijke capaciteit om levendig te fantaseren zich had ontwikkeld naar een tijdvretende gewoonte, die resulteerde in serieuze dysfunctie.  MD werd getypeerd als complexe gefantaseerde mentale scenario's die gepaard gaan met emotionele compensatie voor incompetentie, sociale erkenning en steun.

Onderzoeksresultaten:
​Recente bewijzen suggereren dat MD een abnormale vorm van dagdromen is, geassocieerd met de uitputting van aandachtbronnen, obsessieve-compulsieve gedachten en gedrag, en intense dissociatieve absorptie en dat het intens verlangen, lijden en verstoord functioneren kenmerkt.

Hij verwijst naar verwantschap met Stereotypic Movement Disorder, als mogelijke route om MD te ontwikkelen.

​Dan verwijst hij naar verwantschap met ADHD vanwege de moeite om aandacht bij minder boeiende interactie te houden.

Hij verwijst naar de hunkering zoals bij verslavingen voorkomt, vanwege het krachtig gevoel van verlangen om te dagdromen.

Dan schrijft hij over de inhoud van de dromen, die verwijzen naar (dwangmatige) compensatie voor onkundig en inadequaat voelen op bepaald gebied in het leven.

​Hij benoemt het ​compulsief hallucinatoir component dat vergeleken kan worden met het Stuck Song Syndrome, met het verschil dat MD een andere oorsprong heeft.

"Anders dan bij het Stuck Song Syndrome is MD geladen met emotie, en in tegenstelling met het vooral beangstigende van psychotische hallucinaties of posttraumatische flashbacks kunnen de beelden bij MD rijk en uiteenlopend zijn."

Hij zegt daarbij het een kleine groep mensen betreft, dat over het algemeen mensen MD zeer terughoudend zijn met het delen van hun ervaringen, en dat het hier dus mogelijk een specifieke (sub) groep betreft.

Ook Bigelsen maakt in haar onderzoek onderscheid in subgroepen: mensen met jeugdtrauma, en mensen die uit verveling beginnen met excessief dagdromen. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt tussen twee type dromen: karakter gedreven dagdromen en gewenste zelf georiënteerde dagdromen. Waarbij ik me dan afvraag of subgroepen voorkeur hebben voor één bepaald type. Maar dat kan je alleen onderzoeken in een groep.


​Dan zegt Somer nog afsluitend: "Toekomstig onderzoek kan uitwijzen of afwijkingen in serotonine gehalte in relatie staat met MD en of MD bij de ocd-stoornissen of verslavingsstoornissen hoort. Daarnaast is veranderde staat van bewustzijn onderdeel van MD, wat geassocieerd wordt met dissociatieve absorptie. Onderzoek naar de rol van jeugdtrauma kan uitwijzen of trauma kan resulteren in de pathologische vorm van absorptie zoals bij MD."

* Bron: Parallel lives: A phenomenological study of the lived experience of maladaptive daydreaming - Eli Somer

PS. zijn artikelen zijn te vinden op academia.edu. Vrij toegankelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

bericht aan Heiderieke

 Hoi Heiderieke, Graag wil ik nog even terugkomen op onze laatste gesprekken. Ik heb er even over na moeten denken en weet eigenlijk nog ste...