vrijdag 22 november 2019

de keerzijde...

.....van het onbereikbare mannensyndroom.
Ik heb een filosofisch verslag geschreven van de dag met Johan. Komt er vandaag een antwoord op dit verslag van Bert (die maar eens af en toe een verslag schrijft) waaruit blijkt dat ze dinsdag over de liefde hebben gefilosofeerd. Hoe toevallig.
Wel mooi ook: over eros, filia en agape.

Ik moest huilen toen ik mezelf hardop de meesterafstemmer noemde. Natuurlijk gaat hij dan van me houden. Maar wat een eeuwige zonde, schreef ik naar Franka. Is er eindelijk liefde, kan ik er niks mee. En hoe bijzonder om de overkant van het onbereikbare mannensyndroom te ervaren. En bovenal: hoe fijn ben ik dan in vergelijking met de mannen die ik tegenkwam. Hoe groot mijn zorg voor hem. Mijn compassie en ook nog altijd mijn open hart. Niet eros, maar meer dan filia en voorbij agape. Wat dan wel?

Filia is vriendschap en genegenheid zoals tussen broers en zusters. Agape is de naastenliefde, en open hart voor de medemens. Eros is de geslachtelijke liefde, die ook weer te verdelen is in puur lichamelijk (voornamelijk lust dan) en all-in-een.

Maar toen kwam het besef van ik, de meesterafstemmer, het afgestemde communiceren waar ik zo sterk in ben. En ik voel dat ik daar in wil werken. Niet als randverschijnsel maar als hoofdactiviteit. In plaats van handelen als basis.

Wat voor werk zou dat dan moeten/kunnen zijn?
En welke doelgroep?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

bericht aan Heiderieke

 Hoi Heiderieke, Graag wil ik nog even terugkomen op onze laatste gesprekken. Ik heb er even over na moeten denken en weet eigenlijk nog ste...