zaterdag 30 oktober 2021

PVT

 Vorig weekend nam ik deel aan een driedaagse workshop Polyvagaaltheorie in de praktijk. De theorie geeft inzicht in de werking van ons autonoom zenuwstelsel en hoe we automatisch reageren op signalen uit de omgeving, van veiligheid of gevaar. 80 procent hiervan gaat onder ons bewuste denken door, en in de loop van ons leven is door alle gebeurtenissen en onze autonome respons hierop een imprint ontstaan. Waaruit weer de verhalen van overtuigingen en dergelijken voortkomen en opgebouwd zijn.

Ik wist dat ik iets belangrijks had gevonden, toen deze theorie op mijn pad kwam. Tijdens de workshop bleek inderdaad dat ik de missing link gevonden had, waar ik al een tijd naar op zoek was. 

Want ook al ben ik erg bedreven in het werken met overtuigingen, en bekend met vele manieren om steeds bewuster mens te zijn, ik had vastgesteld dat ik sommige zaken aan mezelf niet versleuteld kreeg, terwijl ik dat wel wilde. Ik had ook vastgesteld dat ik in de loop van mijn leven steeds gevoeliger ben geworden voor bepaalde prikkels - zoals mijn overgevoeligheid voor geluid - en die maar met moeite aangepakt kreeg. Welke benadering ik ook zocht.

Het antwoord kwam met de inzichten uit de polyvagaaltheorie. De theorie verschaft ook de antwoorden die bij veel mensen steeds meer ontstaan door de toestand waarin de wereld verkeert sinds de propaganda is ongevoerd van bang zijn om ziek van elkaar te worden. De doctrine van angst. 

Ik heb gezocht naar hoe ik mij daartoe wil verhouden, en gelukkig en precies op tijd voor mij (zoals dat dan gaat natuurlijk) kwam deze theorie op mijn pad. Het is ook het antwoord op die decennialang sluimerende vraag hoe ik mijn eigen werk vorm wil geven. Want dat ik meer ben dan zorgverlener, en vooral gericht op welzijn en veiligheid, dat is inmiddels voor iedereen wel duidelijk. 

Dus: het is een eureka, mag ik wel zeggen. Het voelt echter niet goed om er hier op facebook inhoudelijk veel over te delen. In eerste instantie omdat het te onpersoonlijk is, ik dus graag één op één wil uitleggen. In tweede instantie omdat facebook een plek lijkt te zijn geworden waarin de strijd tegen het één of het ander ook woedt. En wat ik wil is alleen maar het bewerkstelligen van veilige verbondenheid. Dat krijg je niet voor elkaar door te blijven wijzen op het gevaar. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

bericht aan Heiderieke

 Hoi Heiderieke, Graag wil ik nog even terugkomen op onze laatste gesprekken. Ik heb er even over na moeten denken en weet eigenlijk nog ste...