zaterdag 13 juni 2026

aan Senna over tarief

Hallo Senna,

Zoals je misschien weet ga ik na de zomervakantie stoppen met enkele groepen stoelyoga en zitdans. Ik voel mij daartoe genoodzaakt, waar dit natuurlijk nooit de opzet was toen ik er mee startte. Afgelopen woensdag heb ik twee gastlessen verzorgd voor Zij Actief Asten. Daar ben ik in oktober vorig jaar al voor gevraagd. De opkomst was erg groot, in totaal 47 vrouwen deden mee en er kwamen veel enthousiaste reacties terug. Ook nieuwe aanmeldingen.

Om er voor te zorgen dat mijn zaken voor de belastingdienst in orde zijn, heb ik de lopende overeenkomst met Onis er nog eens bij gepakt. Deze is niet meer up to date. 

Ook is het voor mij niet acceptabel meer dat ik als volledig zelfstandig ondernemer niet kan onderhandelen over het uurtarief. Dat maakt meteen duidelijk dat er geen sprake is van een gelijkwaardige positie, waar dat wel het geval zou moeten zijn bij het sluiten van een overeenkomst tussen twee bedrijven. In het kader van schijnzelfstandigheid vind ik het belangrijk als zelfstandig ondernemer serieus genomen te worden. Ik ga daarom niet meer akkoord met het huidige uurtarief.

De gastlessen bij Zij Actief hebben mij gewezen op de waarde die mijn lessen hebben. Ik heb door mijn scholing een heel bewuste keuze in de aanpak en vormgeving van de lessen zoals ik die geef. Dit is bijzonder waardevol en ik vind het belangrijk dat die waarde zich terugvertaalt naar financiële vergoeding. 

Daarom stel ik voor naar een uurtarief te gaan van 52 euro per uur. Een passender uurtarief voor een gespecialiseerd beweegdocent met de scholing die ik heb gehad. En ik ontvang graag een overeenkomst die weer klopt. Als dat akkoord is, dan zie ik de aangepaste overeenkomst van harte tegemoet. Indien dat niet het geval is, dan eindigt de samenwerking wat mij betreft en geef ik de opdracht terug.

Excuses als dit hardvochtig overkomt. De gang van zaken rondom dit uurtarief gecombineerd met het feit dat er dit jaar al drie keer niet op tijd betaald is, waarmee Onis in gebreke is geweest, contractbreuk heeft gepleegd en hoe daar mee omgegaan werd toen ik de communicatie daarover aanging, hebben mijn vertrouwen in de werkrelatie geschaad. Voortzetting kan voor mij alleen werken als serieus meegenomen wordt wat voor mij belangrijk is.


aan Nina mbt overeenkomst

Hallo Nina,

Aansluitend aan mijn vorige respons (zie de mail hieronder) heb ik even het oude contract en de mailwisseling met Monique in augustus vorig jaar erbij gepakt. Ik merk dat ik toch niet akkoord kan gaan met de betalingstermijn van 30 dagen. Ik wil bij de termijn van 14 dagen blijven, die ik met Monique toen heb afgesproken. Als je wil kan ik je de mailwisseling nog even toesturen, waarin zij voorstelt om deze termijn te hanteren met stricte naleving ervan. 

Omdat er in dat jaar verschillende keren te laat betaald was, en daarmee dus door haar niet tijdig volgens afspraak voldaan werd aan de betalingsverplichting, heb ik toen mijn verplichtingen opgeschort en vond ik het tijd om de overeenkomst en daarmee de samenwerking te beëindigen. Zo sta ik er nog in, te meer omdat er nu opnieuw niet op tijd betaald is. Wat mij betreft blijft Monique of wie er verantwoordelijk voor is nu hiermee in gebreke.

Ik merk dat ik dit niet meer wil afwachten, zeker niet tot een maand na facturering. Ik heb ook rekeningen te betalen. Voor mij is het daarom belangrijk dat de huidige betalingstermijn van 14 dagen blijft gehandhaafd, én dat er in de overeenkomst een artikel opgenomen wordt over het beëindigen van de overeenkomst bij het in gebreke blijven van één van de partijen. Dit artikel staat in het oude contract wel vermeld, wat een contract voor onbepaalde tijd is, en is daarmee dus ook nog steeds van kracht.

Excuses als dit hardvochtig overkomt, maar de ervaringen met het niet-tijdige betalen hebben mijn vertrouwen ernstig geschaad. 

Mocht je akkoord kunnen met de zaken die voor mij belangrijk zijn, dan zie ik een aangepaste overeenkomst van harte tegemoet. Als dit niet het geval is, dan betekent dat voor mij het einde van de samenwerking en geef ik de opdracht met de geplande diensten terug.

zondag 7 juni 2026

aan Albert voor nieuw contract

Hallo Albert,

Carry hier, zzp-er in de nacht. Al sinds januari 2022 werk ik met regelmaat bij de Villa in de nacht. De overeenkomst die is opgesteld toen ik begon als nachtzuster stamt nog van dat jaar en is daarna niet meer vernieuwd. Daarom ook niet meer up-to-date. Ingrid van de slaapzuster staat er nog als bemiddelaar tussen en het uurtarief is nog steeds als dat van toen.

Graag zou ik een nieuwe overeenkomst willen tekenen, en heb als voorstel een aangepast uurtarief van 49 euro voor de uren tijdens de nachtdienst, met 10% toeslag in de weekenden. Ik hoor graag of je daarmee akkoord kunt gaan.

met vriendelijke groet,
Carry Verrijt

aan Senna over tarief

Hallo Senna, Zoals je misschien weet ga ik na de zomervakantie stoppen met enkele groepen stoelyoga en zitdans. Ik voel mij daartoe genoodza...